خدمات

Organizations
سازمان‌ها

استخدام يک نيروي اشتباه مي‌تواند براي يک سازمان بسيار مهلک باشد؛ طوري که جايگزيني يک نيروي اشتباه با يک نيروي جديد ممکن است تا یک و نیم برابر دست‌مزد سالانه‌ي همان نيرو به سازمان لطمه بزند. گاهي اوقات هم پيش مي‌آيد که يک نيرو به دليل شرايط ناخوشايند رواني ممکن است احتياج به ترخيص موقت داشته باشد. از سوي ديگر لازم است که سازمان بداند چه زماني مي‌تواند مجددا از حضور نيروي خود در محيط کار بهره‌مند شود. همچنين گاهي نداشتن اطلاعات کافي از تناسب يک نيروي حال حاضر با موقعيت شغلي جديدي که قرار است به او پيشنهاد شود، ممکن است دردسر ساز شود. درهمه‌ي اين موارد، ارزيابي‌هاي روانشناختي/عصب‌روانشناختي مي‌تواند در تصميم‌گيري کمک دست مديران باشد.

ارزيابي‌هاي روانشناختي و عصب‌روانشناختي در محيط کار جنبه‌هاي مختلفي از رفتار، شخصيت، توانمندي‌ها و نگرش افراد را هدف قرار مي‌دهند. از جمله‌ي اين موارد مي‌توان به سنجش کلي سلامت روان، توانمدي‌هاي شناختي، سبک‌هاي شخصيتي، و غيره اشاره کرد. سايا اين امکان را فراهم آورده است تا سازمان‌ها در فرآيند جذب و نگهداشت، به يک نيمرخ روانشناختي/عصب‌روانشناختي کامل از افراد خود دست يابند.

تمامي مراحل ارزيابي به صورت ماشيني انجام مي‌شود. پس از آنکه ارزيابي توسط شرکت‌کننده تکميل شد، با توجه به پاسخ‌هاي ثبت شده، گزارشات به صورت خودکار تنظيم و در اختيار سازمان قرار خواهد گرفت.

در محيط کار، از ارزيابي‌هاي روانشناختي عمدتا با اهداف زير استفاده مشهود:

    • ارزيابي تناسب فرد با مقضيات شغل، پيش از استخدام؛
    • دستيابي به وضعيت سلامت روان نيروها و خانواده‌ي آنها به منظور مداخله در بحران؛
    • سنجش آمادگي يا تناسب رواني يک نيرو براي تصاحب موقعيت جديد؛
    • سنجش نگرش‌هاي اخلاقي؛
Educational institutes
موسسات آموزشي

سنجش هوش و رغبت‌سنجی تحصیلی/حرفه‌ای دو دسته‌ی رایج از ارزیابی‌ها هستند که تقریبا در تمام مدرس، در مقطع انتخاب رشته انجام می‌شود. به غیر از این، بعضی از مدارس برای دسترسی به شناخت بهتر در خصوص توانمندی‌های شناختی (از جمله انواع حافظه، انواع توجه، حل مسئله و غیره)، مشکلات رفتاری، مشکلات یادگیری، روابط بینافردی، روابط درون‌خانوادگی دانش‌آموز و غیره از طریق برون‌سپاری به انجام ارزیابی‌های متنوع‌تری از دانش‌آموزان خود می‌پردازند. انجام، تجزیه‌ و تحلیل و نگارش گزارشات به صورت دستی و با اتکا به نیروی انسانی بسیار زمان‌بر و هزینه‌بردار خواهد بود. 

سایا عمده‌ی حوزه‌های سنجشی مربوط به محیط‌های آموزشی را در برنامه‌ی خود قرار داده است. موسسات آموزشی می‌توانند با استفاده از خدمات ارزیابی روانشناختی/عصب‌روانشناختی سایا، دانش‌آموزان خود را با صرف هزینه و زمان اندک، از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار دهند.  

در محيط آموزشی، از ارزيابي‌هاي روانشناختي عمدتا با اهداف زير استفاده مي‌شود:

    • استعدادیابی، سنجش هوش و توانمندی‌های شناختی؛
    • رغبت‌سنجی تحصیلی و حرفه‌ای؛
    • سنجش مشکلات رفتاری؛
    • سنجش مشکلات یادگیری؛
    • سنجش روابط بینافردی؛
Mental health centers
مراکز سلامتی روان

تقریبا هیچ مرکز سلامت روانی را نمی‌توان یافت که برای صورت‌بندی وضعیت مراجع از ارزیابی‌های روانشناختی/عصب‌روانشناختی استفاده نکند. ارزیابی به درمانگر کمک می‌کند تا به درک بهتری از شکایت اصلی مراجع دست پیدا کند و تشخیص بهتری از مشکل داشته باشد. اگرچه برخی از درمانگران اساس تشخیص را بر شم روانشناسانه و قضاوت شخصی می‌گذارند، برخی دیگر نیز به شکل دقیقی از ارزیابی‌های استاندارد استفاده می‌کنند. در هر صورت یک مشکل اصلی پیش‌روی ارزیابی‌های بالینی، اتلاف زمان برای انجام ارزیابی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و دستیابی به یک تفسیر معنادار است.

سایا با در نظر گرفتن حوزه‌های اصلی سنجش بالینی و فراهم آوردن ابزارهای استاندارد پرکاربرد، این مسئله را حل کرده است. درمانگران می‌توانند ارزیابی‌های مورد نظر خود را حتی خارج از وقت درمان، به مراجعین تخصیص دهند و گزارشات آنها را به شکل مستند در فضای کاربری خود بایگانی کنند.

در محيط آموزشی، از ارزيابي‌هاي روانشناختي عمدتا با اهداف زير استفاده مي‌شود:

    • قضاوت و تشخیص‌گذاری بالینی؛
    • تعیین پیش‌آگهی اختلالات روانپزشکی؛
    • تعیین پیشرفت درمان؛
    • پیگیری درمان و بازشناسی عود؛
People (self-assessment)
افراد (خودسنجي)

بسیاری از افراد مشتاقند تا شناخت بهتری نسبت به وضعیت روانشناختی خود داشته باشند. گاهی این شناخت در حوزه‌هایی نظیر هوش، شخصیت، استعداد و سایر سازه‌های غیربالینی است؛ گاهی هم افراد به دلیل احساس ناراحتی و برداشت شخصی از وجود مشکلات روانشناختی از ارزیابی‌های بالینی استفاده می‌کنند. از آنجایی که نتایج حاصل از ارزیابی‌های بالینی بدون نظر متخصص سلامت روان از اعتبار ساقط است، سایا با رعایت اخلاق حرفه‌ای، صرفا امکان انجام ارزیابی‌های غیربالینی را برای مشتریان خودسنجی فراهم آورده است.

افراد می‌توانند با ثبت نام در سایا، از مجموعه‌ی آزمون‌هایی که در اختیارشان قرار داده شده است، استفاده کنند.

Customization
سازمان‌ها

سایا به مشتریان خود، علی‌الخصوص سازمان‌ها، علاوه بر ارزیابی‌های پیش‌فرض، امکان سفارشی‌سازی ارزیابی را نیز پیشنهاد می‌کند. این سفارشی‌سازی شامل اضافه کردن ابزار به فهرست ابزارهای سنجش یا ساخت ابزار جدید می‌شود. برای مثال ممکن است یک سازمان، برای سنجش یک سازه‌ی بخصوص احتیاج به ابزاری داشته باشد که پیش‌تر موجود نبوده است. این امکان وجود دارد تا ابزار مورد نظر با انجام مطالعات کیفی و کمی و منطبق بر اصول روان‌سنجی طراحی و ساخته شود. همچنین سایا این آمادگی را دارد تا در کشف نیازهای سنجشی، و خوانش و استفاده از تفاسیر، مشاور و راهنمای مشتریان باشد.